Του Ανδρέα Μαλάτου, προέδρου του ΙΔΕΑΔ
Με το άρθρο 1 Ν. 4726/2020 επαναδιατυπώθηκε το άρθρο 3 ν. 2725/1999 περί κωλυμάτων εγγραφής σε αθλητικά σωματεία και (ορθώς) καταργήθηκε το κώλυμα συμμετοχής που προβλεπόταν για τους ιδιοκτήτες πρακτορείων ΠΡΟ-ΠΟ, κάτι που το ΙΔΕΑΔ έχει περιλάβει στις νομοθετικές προτάσεις του ήδη εδώ και δέκα χρόνια.
Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, ο Υφυπουργός Αθλητισμού, κατέθεσε στις 19/3 σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών τροπολογία που προβλέπει ότι «το άρθρο 3 του ν. 2725/1999 (Α’ 121), όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4726/2020, κατισχύει κάθε διαφορετικής ρύθμισης που περιέχεται σε καταστατικό αθλητικού σωματείου, αθλητικής ένωσης ομοσπονδίας, με αναδρομική ισχύ από τις 18.9.2020, ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 4726/2020
Ως στόχος της τροπολογίας αναφέρεται η ανάγκη « να αρθούν τυχόν ερμηνευτικές αμφισβητήσεις και να αποφευχθούν άσκοπες δικαστικές διενέξεις κατά τη διεξαγωγή αρχαιρεσιών στους αθλητικούς φορείς όλων των βαθμίδων».
Οσον αφορά το κώλυμα της υποψηφιότητας Ζαγοράκη ως ιδιοκτήτη πρακτορείου ΠΡΟ-ΠΟ βάσει του ισχύοντος καταστατικού της ΕΠΟ, η παραπάνω τροπολογία ουδέν έννομο αποτέλεσμα παράγει, αφού κατά τη ρητή διατύπωσή της αναφέρεται σε θέματα που τα καταστατικά των ομοσπονδιών ρυθμίζουν διαφορετικά από το άρθρο 3 Ν. 2725/1999, όπως αυτό ισχύει μετά την τροποποίησή του από το άρθρο 1 Ν. 4726/2020.
Εφόσον, όμως, η κατοχή άδειας πρακτορείου ΠΡΟ-ΠΟ δεν ρυθμίζεται πλέον ως κώλυμα από το άρθρο 3 Ν.2725/1999, η αναφορά της στο καταστατικό της ΕΠΟ δεν αποτελεί αντίθετη προς το νόμο ρύθμιση.
Για να απαλλαγεί, επομένως, ο Ζαγοράκης από το κώλυμα που έχει βάσει του Καταστατικού της ΕΠΟ, θα πρέπει η τροπολογία που κατατέθηκε να αλλάξει και να προβλέψει ρητά ότι η κατοχή άδειας πρακτορείου ΠΡΟ-ΠΟ δεν μπορεί να προβλέπεται στα καταστατικά των ομοσπονδιών ως κώλυμα συμμετοχής στις αρχαιρεσίες τους και τυχόν προβλεπόμενη δεν ισχύει ή ότι δεν επιτρέπεται η πρόβλεψη κωλυμάτων εκλογιμότητος στα κατατσατικά των ομοσπονδιών πέραν των κωλυμάτων που προβλέπει το άρθρο 3 Ν. 2725/1999.
Κατά πόσον μια τέτοια ρύθμιση παραβιάζει το δικαίωμα του «συνεταιρίζεσθαι» των αθλητικών ομοσπονδιών (άρθρο 12 Συντ.) εξακολουθεί, πάντως, να αποτελεί πρόβλημα προς διερεύνηση.