Στον αναπτυξιακό νόμο εντάχθηκε το ζήτημα των στοιχηματικών εταιρειών, οι οποίες λειτουργούν από το 2011 με προσωρινή άδεια.
Ήδη διατυπώθηκαν οι πρώτες ενστάσεις.
Η "Δικη" τις καταγράφει, θεωρώντας ότι το καθαρό στοιχηματικό τοπίο στην Ελλάδα, θα περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τους χειραγωγημένους αγώνες.
Ιδού οι παρατηρήσεις:
Ήδη διατυπώθηκαν οι πρώτες ενστάσεις.
Η "Δικη" τις καταγράφει, θεωρώντας ότι το καθαρό στοιχηματικό τοπίο στην Ελλάδα, θα περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τους χειραγωγημένους αγώνες.
Ιδού οι παρατηρήσεις:
Η τροπολογία αυτή είναι κατ' ουσίαν η συνέχεια νομοσχεδίου που είχε επεξεργαστεί η προηγουμένη κυβέρνηση και είχε αρκετά προβληματικά σημεία. Το ν/σ είχε παγώσει λόγω των τότε επερχόμενων εκλογών και έτσι δεν υπήρξε το κατάλληλο περιβάλλον και ο χρόνος για τις απαραίτητες εξηγήσεις από πλευράς της αγοράς και ενδεχόμενες διορθώσεις.
Τα βασικότερα σημεία προς συζήτηση του τότε ν/σ ήταν τα κάτωθι:
1. Κόστος άδειας: είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη με αποτέλεσμα να οδηγεί σε οικονομική ασφυξία τις μεσαίες εταιρίες της αγοράς (προβλεπόμενο κόστος αδειοδότησης 5 εκατ. ευρώ προκαταβολικά για 7 έτη λειτουργίας).
Σε καμία Ευρωπαϊκή χώρα δεν προβλέπεται εφάπαξ τίμημα αυτού του ύψους.
Σε καμία Ευρωπαϊκή χώρα δεν προβλέπεται εφάπαξ τίμημα αυτού του ύψους.
2. Φορολογία: το 35% επί των ακαθάριστων στοιχηματικών εσόδων που είναι η υψηλότερη φορολογία στοιχηματικών υπηρεσιών στην Ευρώπη.
3. Μεταβατικό καθεστώς: Να δοθεί επαρκής χρόνος στις εταιρείες ώστε να αξιολογήσουν το έργο και να προετοιμαστούν τεχνολογικά.
Τώρα με την τροπολογία που φέρνει η κυβέρνηση, επανέρχονται προς ψήφιση πολλές από τις προηγούμενες διατάξεις χωρίς προηγουμένη διαβούλευση με την αγορά.
Η εκ βάθρων διόρθωση της τροπολογίας είναι αδύνατη στην παρούσα φάση. Παρόλα αυτά κάποιες ελάχιστες διορθωτικές κινήσεις νομοτεχνικού τύπου είναι εφικτές. Διορθωτικές κινήσεις που θα βοηθούσαν την αγορά και τις εταιρείες να μην σβήσουν από οικονομική ασφυξία αλλά και την πολιτεία να διασφαλίσει τα έσοδα από την αδειοδότηση σε πιο σταθερή και ασφαλή βάση. Πιο συγκεκριμένα:
1. Κόστος απόκτησης άδειας: Η ενδεχόμενη διόρθωση θα μπορούσε να προβλέπει σε:
α. Μείωση του τιμήματος στα επίπεδα των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών
β. Τμηματική αποπληρωμή κατ’ έτος του ποσού που προβλέπεται στο νομοσχέδιο.
Σημείωση: σε περίπτωση που η μείωση του τιμήματος δεν είναι εφικτή την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, η ενδεχόμενη τμηματική αποπληρωμή σε μορφή ετήσιων δόσεων θα μπορούσε να λειτουργήσει ευεργετικά στην ανταγωνιστικότητα πολλαπλασιάζοντας των αριθμό των εταιρειών που θα αιτηθούν αδειοδότησης. Παράλληλα, θα ισοσταθμίσει μέρος της μεγάλης οικονομικής απώλειας που θα υποστούν οι μεσαίες και μικρές εταιρείες με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος αδειοδότησης.
Οι ως άνω διορθώσεις, σε περίπτωση που εφαρμοστούν, θα πολλαπλασιάσουν τα οφέλη της Πολιτείας αλλά και της ευρύτερης Οικονομίας της χώρας, καθώς θα βοηθήσουν στους παρακάτω τομείς:
Σημείωση: σε περίπτωση που η μείωση του τιμήματος δεν είναι εφικτή την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, η ενδεχόμενη τμηματική αποπληρωμή σε μορφή ετήσιων δόσεων θα μπορούσε να λειτουργήσει ευεργετικά στην ανταγωνιστικότητα πολλαπλασιάζοντας των αριθμό των εταιρειών που θα αιτηθούν αδειοδότησης. Παράλληλα, θα ισοσταθμίσει μέρος της μεγάλης οικονομικής απώλειας που θα υποστούν οι μεσαίες και μικρές εταιρείες με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος αδειοδότησης.
Οι ως άνω διορθώσεις, σε περίπτωση που εφαρμοστούν, θα πολλαπλασιάσουν τα οφέλη της Πολιτείας αλλά και της ευρύτερης Οικονομίας της χώρας, καθώς θα βοηθήσουν στους παρακάτω τομείς:
Ø Ανάπτυξη του ανταγωνισμού
Ø Αποφυγή ολιγοπωλίων
Ø Αύξηση των εσόδων του κράτους από την οικονομική δραστηριότητα του κλάδου και των συμπληρωματικών βιομηχανιών
Ø Σημαντική αύξηση των εσόδων για τα ΜΜΕ
Ø Εκ βάθρων ανάπτυξη των χορηγικών προγραμμάτων αλλά και ουσιαστική στήριξη του αθλητισμού μέσω αθλητικών χορηγιών.
2. Φορολογία 35% στα ακαθάριστα στοιχηματικά έσοδα: αυτό το ύψος φορολογίας ενισχύει την ολιγοπωλιακή/μονοπωλιακή θέση συγκεκριμένων εταιριών και αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού και της οικονομίας και κατ’ επέκταση των εσόδων της πολιτείας.
Προτείνεται να μειωθεί σε επίπεδα άλλων Ευρωπαϊκών χωρών μεταξύ 15%-25% στα ακαθάριστα στοιχηματικά έσοδα.
Σημείωση: σε περίπτωση που η μείωση της φορολογίας δεν είναι εφικτή την συγκεκριμένη χρονική στιγμή προτείνεται μέρος της φορολογητέας ύλης 10-15% από το σύνολο του 35% να αποδίδεται υποχρεωτικά από τις στοιχηματικές εταιρείες σε αθλητικά σωματεία κάθε τύπου και η απόδοση αυτών των ποσών να εποπτεύεται από την Πολιτεία/ ΕΕΕΠ.
Προτείνεται να μειωθεί σε επίπεδα άλλων Ευρωπαϊκών χωρών μεταξύ 15%-25% στα ακαθάριστα στοιχηματικά έσοδα.
Σημείωση: σε περίπτωση που η μείωση της φορολογίας δεν είναι εφικτή την συγκεκριμένη χρονική στιγμή προτείνεται μέρος της φορολογητέας ύλης 10-15% από το σύνολο του 35% να αποδίδεται υποχρεωτικά από τις στοιχηματικές εταιρείες σε αθλητικά σωματεία κάθε τύπου και η απόδοση αυτών των ποσών να εποπτεύεται από την Πολιτεία/ ΕΕΕΠ.
Η ως άνω πρόταση έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, αποτελεί ουσιαστική στήριξη στον αθλητισμό και επιστρέφει μέρος της στοιχηματικής δραστηριότητας στην κοινωνία άμεσα.
3. Μεταβατικό καθεστώς: προτείνεται να υπάρχει επέκταση της μεταβατικής περιόδου κατά έξι μήνες πέραν του προβλεπόμενου εξαμήνου για τους κάτωθι λόγους:
α. ώστε να εκτιμηθούν εκ νέου οι τεχνολογικές επενδύσεις που απαιτούνται
β. να εκπονηθεί νέο δεκαετές στρατηγικό σχέδιο ώστε να ελεγχθεί η βιωσιμότητα της επένδυσης και να σχεδιαστούν τα αντίστοιχα business plan
γ. για οποιαδήποτε από τις παραπάνω δράσεις είναι απαραίτητο οι ενδιαφερόμενες εταιρείες να λάβουν τις τεχνικές προδιαγραφές από τις Αρχές, οι οποίες δεν έχουν εκδοθεί
δ. πριν οι Αρχές αποφασίσουν να εκδώσουν τις τεχνικές προδιαγραφές είναι απαραίτητο να διαβουλευτούν με τις ενδιαφερόμενες εταιρείες καθώς και την αγορά.